Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przygotowaną przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zmiana zakłada likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek papierowych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych przez okres pięciu lat. Ustawa trafi teraz do Senatu.
|
Spis treści:
- Cel nowelizacji
- Nowe zasady
- Z uzasadnienia
|
Cel nowelizacji
Dotychczas płatnicy składek, którzy przesyłali do ZUS zgłoszenia w formie elektronicznej, musieli dodatkowo gromadzić ich papierowe kopie opatrzone podpisem osoby zgłaszanej – przez okres 5 lat. Obowiązek ten był postrzegany jako nadmiarowy i uciążliwy administracyjnie. Zmiana przepisów ma na celu uproszczenie procedur i zmniejszenie obciążeń biurokratycznych dla przedsiębiorców.
Nowe zasady
Na mocy nowelizacji uchylony ma zostać art. 36 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Oznacza to, że przedsiębiorcy nie będą już musieli przechowywać w formie papierowej zgłoszeń wysłanych elektronicznie do ZUS.
System informatyczny Zakładu, a także e-dokumentacja posiadana przez samych płatników, zapewniają wystarczającą archiwizację. Według oceny ZUS, rezygnacja z wymogu przechowywania podpisanych formularzy nie wpłynie negatywnie na realizację jego zadań.
Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Z uzasadnienia
„(…) w ocenie ZUS likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników dokumentów zgłoszeniowych z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej nie wpłynie negatywnie na realizację zadań ZUS. Przewiduje się, że wdrożenie projektowanej zmiany przyczyni się do zmniejszenia obciążenia administracyjnego dla przedsiębiorców.” – wskazano w uzasadnieniu projektu.
Autor:
Sławomir Biliński
Podstawa prawna:
- ustawa z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (ustawa została skierowana do Senatu)